برند نایک چگونه به موفقیت های بی رقیب رسید

مدیر کل مدیر کل
514 بازدید
برند نایک

برند نایک یکی از قدرتمندترین برندهایی است که در دنیا وجود دارد این برند بیشترین محبوبیت را در بین ورزشکاران مطرح دنیا کسب کرده است. حتی تامین کننده لباس ورزشی تیم های سطح یک در دنیا است. برند نایک ویژه ورزشکاران ممتاز در جهان مثل: راجر فدرر سوئیسی، سرنا ویلیامز، مایکل جردن، لیونل مسی ، کوبی برایانت، ماریا شاراپووا است که این برند را برای حمایت برگزیده‌ اند. ما در این مطلب می خواهیم خصوصیات برند نایک و موفقیت‌های آن را بررسی کنیم، لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

برند نایک
  • تاریخچه برند نایک

برند نایک در گذشته به نام ” محصولات ورزشی روبان آبی ”  یا Blue Ribbon” sports”   “که در سال ۱۹۶۴ توسط ” فیل نایت ” و  ” بیل باورمن  ” افتتاح شد. فیل نایت یک دونده استقامتی بود که تحت مربیگری  ” بیل باورمن ” آموزش دیده بود. باورمن همیشه به دنبال ارتقاء سطح کیفی شاگردهای خود بود و در اوقات استراحت و بیکاری سعی می کرد کفش‌های آن ها را بهبود ببخشد. ترکیبات متفاوتی را امتحان کرد، اما موفقیت آمیز نبود. در همین حین ”  فیل نایت” برای خواندن رشته مدیریت امور مالی به دانشگاه استنفورد مراجعه کرد. در آن زمان او به یک شرکت سازنده کفش ژاپنی پیشنهادی ارائه کرد که کاری خواهد کرد تا شرکت بتواند بهترین برند های آلمانی را شکست دهد. پیشنهادات او سال ها دیده نشد به همین دلیل او تصمیم گرفت که از ژاپن کفش وارد کند و بفروشد. فیل همیشه اولین کفش هایی که وارد می کرد را به مربی خود باورمن می فروخت و بعدها متوجه این موضوع شد که باورمن بسیار مشتاق است که با او شراکت و همکاری کند و شراکت خود را برابر کردند. در سال ۱۹۶۵ میزان فروش آن ها به ۲۰ هزار دلار رسید. بعد از مدتی آن ها سعی کردند که خود خط تولید کفش راه اندازی کنند. در سال ۱۹۷۱ اولین کفش ورزشی خود را تولید کردند، از ویژگی‌های این کفش می‌ توان به سبکی و برآمدگی های زیرین آن اشاره کرد که از دیگر کفش های موجود در بازارهای جهانی کیفیت بهتری داشت. در سال ۱۹۷۲ این کفش ها به بازار عرضه شدند.

  • اولین تولید برند نایک

اولین محصولی که برند نایک تولید کرد کفش های خاصی بود که با تکنولوژی ” نایک ایر” طراحی شده بود. تکنولوژی است که کیسه های بالشتکی که با هوای تحت فشار پر شده اند در قسمت زیرین ، میانی و پنجه کفش تعبیه شده است که باعث می شود هنگام پیاده روی و دویدن ، از وارد شدن ضربات و فشارها به پا جلوگیری می کند. وقتی که این تکنولوژی ارائه شد پیشرفت مهمی برای نایک به حساب آمد و این شرکت توانست در توزیع تولید و پخش کفش های ورزشی بسیار قدرتمند ظاهر شود. در سال ۱۹۸۰ این پیشرفت همگانی شد و در بین رشته‌های ورزشی به محبوبیت قابل توجهی رسید و در سال ۱۹۸۲ به مهمترین تولید کننده کفش ورزشی در آمریکا تبدیل شد

برند نایک
  • لوگوی برند نایک

برند نایک خیلی زود جای خود را بین ورزشکاران باز کرد. لوگو نایک به نام  ” آسووش ” و شعار ” فقط انجامش بده”  یا ” just Do it   ”  در بین آمریکایی‌ها به محبوبیت زیادی رسید. در سال  ۱۹۸۵ طراحان نایک کفش ورزشی برای مایکل جردن طراحی کردند که به افزایش محبوبیت چشمگیر این برند تبدیل شد. کفش های مخصوص برند نایک در ورزش NBA بیشترین کاربرد را دارد. با این طراحی نایک  توانست رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کند، بعد از پشت سر گذاشتن این محبوبیت چشمگیر رو به طراحی لباس و دیگر لوازم کرد.

برند نایک لباس هایی برای تیم فوتبال برزیل تیم فوتبال مردان و زنان آمریکا طراحی کرد. در سال ۱۹۹۶ ” تایگر وودز” به مبلغ ۵ میلیون دلار در سال قرارداد بست. ” تایگر وودز ” یک گلف باز محبوب بود. در سال ۲۰۰۰ ” نایک شاکس” عرضه شد ،فروش فوق العاده ای را در دنیا رقم زد . امروزه شرکت نایک یک ابرقدرت در عرضه محصولات ورزشی است ، محصولاتی مانند فوتبال و بسکتبال ، گلف و …

  • تبلیغات و بازاریابی نایک

بیشتر بودجه بازاریابی برند نایک به حمایت از برنامه‌های ورزشی یا حمایت از ورزشکاران معروف مثل رونالدوی برزیلی می شود. شرکت نایک برای کارخانه های خود که در کشورهای اندونزی و ویتنام هستند از نیروی کار ارزان استفاده می کند. در صورتی که میلیون ها دلار را به ورزشکارانی مشهور بابت تبلیغات به طور سالانه پرداخت می کند. کارگران نایک در کشور اندونزی روزی ۸۰ سنت حقوق می گیرند در صورتی که بیست میلیون دلار به صورت سالانه به مایکل جردن بابت تبلیغات پرداخت می ‌شود که باعث شده است که افراد ساکن آمریکا از این شرکت بابت این تبعیض خشمگین باشند. طبق آماری که درباره محبوبیت صاحبان کالا گرفته شد ” فیل نایت ” بدنام ترین فرد بین آن ها بود.

  • نایک و بازاریابی جدید

در عصر حاضر برای تبلیغات محصولات نمی‌ توان با بزرگنمایی بیش از حد و به دور از واقعیت آن ها را به نمایش گذاشت. در بازار جدید تمام مستندسازان به درون کارخانه راه دارند و می توانند همه چیز را زیر ذره‌ بین قرار دهند. این کارخانه با شرایط و خصوصیات  خاص دنیا کار می ‌کند، ام ها نمی‌تواند کارگران زیر ۱۸ سال را استخدام کند و حقوق کارگران کارخانه خود را تضمین می کند و سلامتی آن ها را متعهد می شود. به این طریق این است که می تواند در بازار جهانی ورود پیدا کنند.

برند نایک
  • الهه بالدار پیروزی

برند نایک به معنی ” الهی بالدار پیروزی ” است که شرکت آن ها حدود ۳۰ هزار فوت مربع فضا را به خود اختصاص داده است و به نحوی به ” نایک تاون ” معروف است. دست  کم  ۱۳ نایک تاون آن در آمریکا ۴نایک تاون بین المللی در که مخصوص تولید محصول برای بانوان ورزشکار است و در اکتبر ۲۰۰۱ راه اندازی شده است.

  • شعار تبلیغاتی نایک به چه معنا است؟

” فقط انجامش بده! ” این شعار در محبوبیت و موفقیت برند نایک بسیار تاثیرگذار است. در واقع می توان گفت یک استراتژی تجاری و بازاریابی تهاجمی است که بیشتر با رفتارهای تهاجمی تیم های ورزشی مقایسه می شود. فلسفه کاری نایک در این جمله نهفته است. ” فقط انجامش بده ” تنها یک شعار تبلیغاتی نیست، این شعار یک تریبون وسیع ارتباطی است که با آن می توانیم با هر فردی ارتباط برقرار کنیم.  برند نایک در ابتدا در حوزه اسپانسرینگ فعالیت می کرد ، اما امروزه بسیار پا را فراتر گذاشته و حامی بزرگترین رویداد های ورزشی و بزرگترین ستاره های دنیای ورزش است که ستارگان معروف، حامی و سفیران این برند هستند.

ارزش مالی برند شرکت نایک بسیار بالا است و از معروفترین و پرطرفدارترین برندهای حال حاضر در دنیا است. این شرکت می‌تواند همه تهدیدات موجود در بازار را به جان بخرد. به نظر می رسد وقتی که برند نایک به صحبت های  فعالین حقوق بشر اهمیت می ‌دهد هر ایده ای که ثبت کند کماکان بر قدرت خود باقی است و باقی می ماند.

برند نایک

برند نایک نمونه‌های جدید کفش های تمرینی را هر ماه به بازار عرضه می کنند. تمایل ” بیل باورمن”  بالاخره به نتیجه رسید . این توجه باعث به وجود آمدن شرکت نایک که از سود آور ترین و محبوب ترین برندهای دنیا است منجر شد که درآمد این برند به طور سالیانه بیش از ۲۵ میلیارد دلار است.

دسته بندی مجله
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نماد اعتماد سایت

شماره تلفن دفتر تهران : ۰۲۱۷۵۰۳۸۰۰۴

پیج های اینستاگرام ما

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت